Slik får du mest mulig ut av standarealet

Det finnes ingen dårlige standflater, men det er naturligvis plasser i messehallen som ved første øyekast ikke ser optimale ut. Med litt engasjement, kreativitet og et par enkle grep kan dere imidlertid optimere selv denne plassen.

Hold det åpent og luftig

De store standarealene, ofte plassert sentralt i messehallen og i nær beliggenhet til hovedgjennomgangen og entreen, får alltid mange «gratis» besøkende. Husk bare at selv om disse flatene fanger opp den store massen, kan det av og til gjøre det mer utfordrende for utstillere å skille mellom vanlige besøkende på jakt etter en kopp kaffe, og gode og tydelige leads. Sørg for at standen er åpen og luftig fremfor å fylle opp flaten for sakens skyld – og ha alltid godt med folk på plass.

Utnytt standens areal

Med en mindre flate, kanskje i hallens ytterkant, kan det være smart å utnytte høyden for å synes bedre. Ekstra høydeeksponering kan innebære en tilleggskostnad fra arrangøren og behøver godkjennelse fra standnaboer, men er som oftest vel verdt investeringen. På denne måten når dere nemlig ut til flere og synes bedre på lang avstand, samtidig som det får dere til å virke som en aktør som våger og vil ta plass. En forhøyet bakvegg, takprofilering og skjermer er eksempler på ting som skaper et blikkfang selv på lang avstand.

God research

Så, med en messehall fylt av et forventningsfullt publikum begynner det virkelige arbeidet.

Besøkende forventer å få svar på spørsmålene sine. For å sikre riktig bemanning og god flyt under de intensive messedagene er det lurt å planlegge i god tid hvem som skal bemanne standen. Finn ut hvilken kompetanse de har og lag et skjema som tar for seg arbeidsfordelingen, med bemanningstider, aktiviteter og lunsjtider. En god idé kan være å lage en intern «FAQ» med kort info om de ulike interne målene dere har med messen, produktinformasjon, priser og andre nyttige ting som hjelper dere å ha en rød tråd i kommunikasjonen og levere verdi til de som velger å besøke standen deres. Til slutt er det viktig å sørge for at dere har fått med dere alt og at alle er godt forberedt. Husk at dere er på messen for å gjøre forretninger, og er dere godt forberedt, kan vi love at dere dess

Vil du vite mer om hva som skal til for å lykkes?